تپش قلب: علل، پیشگیری و درمان

نوامبر 14, 2007 at 11:06 ق.ظ. 30 دیدگاه

ضربان قلب تند به چه ضربانی اطلاق می شود؟

ضربان قلب تند یا سریع به ضربانی گفته می شود که سریعتر از حد نرمال بتپد. ضربان قلب نرمال بین 60 تا 100 ضربه در دقیقه است. تندی ضربان قلب به سرعتی بالاتر از 100 تپش در دقیقه اطلاق می شود.

وقتی ورزش می کنید یا فعالیت دیگری انجام می دهید، قلب شما به طور طبیعی سریعتر خواهد تپید. این مسئله باعث می شود قلبتان خون را در سراسر بدن پمپاژ کند تا اکسیژن لازم را به بافت های بدن برساند.

وقتی می ترسید یا احساساتی مثل اضطراب و استرس را تجربه می کنید هم ضربان قلبتان بالاتر می رود.

کسانیکه می توانند ضربان قلب خود را حس کنند احتمالاً دچار تپش قلب هستند. این مشکل می تواند به خاطر استرس، اضطراب، یا مصرف برخی داروها یا می تواند نشانه یک مشکل جدی قلبی باشد. اگر شما هم تپش قلب دارید، حتماً باید این مسئله را با پزشک خود درمیان بگذارید.

تندی ضربان قلب می تواند دلایل دیگری هم داشته باشد که عبارتند از:

  • عفونت ریوی مثل سینه پهلو یا ذات الریه
  • عفونت خونی که می تواند منجر به تب شود
  • کم خونی
  • پایین بودن فشار خون
  • بی آبی بدن
  • مصرف الکل یا کافئین
  • داروهای ضد اشتها
  • اختلالات تیروئید
  • اختلالات قلبی مثل بی نظمی ضربان قلب

علائم:

  • ممکن است هیچ علائمی از بالا بودن تپش قلبتان حس نکنید، ممکن هم هست که تپش قلبتان را حس کنید.
  • ممکن است احساس استرس و اضطراب کنید.
  • ممکن است احساس کنید قلبتان در سینه یا گلو می کوبد که باعث ایجاد درد و ناراحتی می شود. همچنین ممکن است احساس کنید که قلبتان در سینه می لرزد.
  • اگر کم خونی داشته باشید، احتمالاً احساس خستگی و ضعف بیش از حد میکنید و انجام فعالیت ها روزانه برایتان دشوار می شود.
  • برخی از افراد علاوه بر تپش قلب دچار درد سینه هم می شوند که ممکن است خفیف یا حاد باشد. شدت درد نشان نمی دهد که چقدر به عضلات قلب آسیب می رسد. اگر همراه با تپش قلب، در قفسه سینه احساس درد کردید، فوراً درخواست کمک کنید.
  • اگر تندی ضربان قلبتان به خاطر مشکلات ریوی است، ممکن است چه در حالت استراحت و چه انجام هر نوع فعالیت، دچار تنگی نفس شوید.
  • در تپش قلب هایی که از تنگی نفس ناشی می شود، بهتر است روی تخت دراز بکشید و دو بالش یا بیشتر زیر سرتان بگذارید. این تنگی نفس ممکن است شما را نصفه شب از خواب بیدار کند.
  • اگر مشکلات قلبی داشته باشید، ممکن است پاهایتان ورم کند به خصوص در نواحی قوزک پا به پایین. همچنین ممکن است احساس نفح کنید.

چه باید بکنید:

  • حتماً باید پزشکتان را درمورد داروهای دیگری که مصرف می کنید (حتی داروهای غیرتجویزی، ویتامین ها یا دروهای گیاهی) آگاه کنید. به هیچ عنوان بدون تجویز پزشکتان از آسپیرین یا داروها حاوی آسپیرین استفاده نکنید.
  • اگر سابقه دیابت، یا بیماری های کبد، کلیه و قلب دارید، آنرا با پزشکتان درمیان بگذارید.
  • اگر در خانواده تان –فامیل درجه یک و دو– سابقه بیماری های قلبی، سکته، کلسترول یا فشار خون بالا وجود دارد،  ممکن است شما نیز در خطر ابتلا به این مشکلات باشید. درصورت وجود چنین بیماری هایی در خانواده تان، حتماً پزشکتان را مطلع کنید.
  • کشیدن سیگار ممکن است باعث تند شدن ضربان قلب و بروز تپش قلب شود. اگر سیگار می کشید، حتماً باید آنرا کنار بگذارید. کشیدن سیگار همچنین احتمال ابتلا به تخریب رگ های قلب را نیز افزایش می دهد.
  • مصرف کافئین و الکل نیز می تواند باعث بالا رفتن ضربان قلب و ابتلا به تپش قلب شود. مصرف کافئین و الکل را در برنامه غذاییتان کاهش دهید و احتمال از بین رفتن علائم این مشکل در شما وجود دارد.
  • حتماً تحت نظارت پزشکتان، ورزش کنید. پیاده روی، شنا، یا فعالیت های هوازی سبک، ضربان قلب شما را در حالت استراحت پایین آورده، به کاهش وزنتان کمک کرده و جریان اکسیژن را در ریه و خون تقویت می کند.
  • از تکنیک های تمدد اعصاب برای کاهش میزان اضطرابتان استفاده کنید. اگر احساس اضطراب می کنید، به محیطی آرام بروید و چشمانتان را ببندید. به آرامی چند نفس عمیق بکشید و سعی کنید به چیزهایی فکر کنید که به شما آرامش خاطر می دهد.
  • اگر برای درمان این اختلال، دارو استفاده می کنید، به هیچ عنوان مصرف  دارو را قبل از دستور پزشک قطع نکنید و دقیقاً طبق تجویز پزشکتان آنرا مصرف کنید.
  • اگر مصرف یک وعده از قرصتان را فراموش کردید، حتماً با پزشکتان در میان بگذارید.
  • اگر علائم یا عوارض جانبی مشاهده می کنید، به ویژه اگر حاد باشند، حتماً پزشکتان را از آن وضعیت آگاه کنید.

داروهایی که ممکن است توسط پزشک تجویز شود:

  • بازدارنده های ACE : این داروها به باز کردن و گشاد کردن رگ های خونی کمک میکند. فشارخونتان را پایین آورده و جریان خون به کلیه ها و سراسر بدن تقویت می کند. درصورت وجود دیابت یا پروتئین در ادرارتان برای محافظت از کلیه ها، پزشک معالجتان همچنین ممکن است داروهای زیر را تجویز کند: Enalapril Maleate (Vasotec)، Lisinopril (Zestril، و (Fosinopril Sodium (Monopril.
  • داروهای ضد اضطراب: اگر بالا رفتن ضربان قلبتان به خاطر اضطراب باشد، پزشک ممکن است داروهای ضد اضطراب که anxiolytic نامیده می شوند، برای شما تجویز کند. این داروها به آرام کردن شما کمک میکند. این داروها را حتماً باید درصورت احساس اضطراب مصرف کنید. اگر این داروها علائم شما را تخفیف نداد، حتماً با پزشکتان در میان بگذارید.
  • داروهای Beta-blocker: این داروها برای کاهش ضربان قلب و تقویت گردش خون در سراسر بدن مورد استفاده قرار می گیرد. درصورت نامنظم بودن ضربان قلب یا بالا بودن فشارخون این دارو برای شما تجویز می شود. برخی نمونه های این دارو عبارتند از: (metoprolol (Lopressor)، Propanolol (Inderal و Atenolol (Tenormin).
  • بلاکرهای شبکه ای کلسیم: این داروها برای درمان دردهای سینه، فشارخون بالا یا نامنظم بودن ضربان قلب تجویز می شود. این داروها ضربان قلب را کند می کند. برخی از انواع متداول آن عبارتند از: Verapamil HCL (Calan)، و (Diltiazem (Dilacor.
  • دیگوکسین (Digoxin): این دارو که دیجیتالیس نیز نامیده می شود، با کند کردن ضربان قلب و کارآمدتر کردن ضربان های قلب، کار می کند. این دارو گردش خون را در سراسر بدن بهبود می بخشد.
  • داروهای ادرارآور (Duretics): این داروها با وادار کردن شما به ادرار کردن اب اضافه بدن، از نارسایی قلبی جلوگیری میکند. برخی نمونه های این دارو عبارتند از: furosemide (Lasix)، Hydrochlorthiazide. این دارو ممکن است به تنهایی یا همراه با داروهای دیگر تجویز شود.
  • به هیچ عنوان به طور ناگهانی مصرف هیچیک از این داروها را متوقف نکنید چون ممکن است عوارض جانبی خطرناکی به دنبال داشته باشد.

چه موقع از پزشک کمک بخواهید:

  • تب 100.5 درجه فارنهایت، سرد شدن بدن، گلو درد (نشانه های احتمالی عفونت).
  • تنگی نفس، درد و ناراحتی در قفسه سینه، ورم کردن لب ها یا گلو
  • حس کردن تند شدن ضربان های قلب
  • هرگونه جوش جدید روی صورت، به ویژه اگر به تازگی داروهایتان را عوض کرده باشید
  • ورم غیر طبیعی پاها
  • اضافه کردن وزن بیشتر از 2 تا 6 کیلو در یک هفته

نکته: شدیداً توصیه می شود که درمورد وضعیت سلامتی خود با پزشک مشاوره کنید. اطلاعات موجود در این مقاله فقط جنبه آموزشی داشته  و نمی تواند جایگزین خوبی برای نظر و صلاحدید پزشک شما باشد

منبع : مردمان

Entry filed under: پزشکی, خواندنی, علمی. Tags: .

ضعف و ناتوانی جنسی: علل، درمان پیشگیری ایمیل زدن بی نیاز به اکانت ایمیل

30 دیدگاه Add your own

  • 1. gajamoo  |  نوامبر 14, 2007 در 7:17 ب.ظ.

    انصافاً این یکی رو نخوندم،اما حیفم اومد بهت نگم، نامبر وانی شما مبارک
    بابا امروز کلی مطلب نوشتی
    کلی هم زحمت کشیدی
    خیلی ها هم حسودی شون شد که اون بالایی
    واسه همین واست کامنت نذاشتند
    آخه داری جاشون رو تنگ می کنی
    بازم ای ول

  • 2. ehsan  |  دسامبر 12, 2007 در 9:13 ق.ظ.

    سلام
    بابت اطلاعات خلاصه و مفیدتون واقعا ممنون…

  • 3. مريم  |  دسامبر 31, 2007 در 6:20 ب.ظ.

    سلام بخش خوبي بود
    من يه سوال دارم
    من خودم به دكتر مراجعه كردم و به من پراپانول 10 داده برا چي هست

  • 4. topofbest  |  ژانویه 1, 2008 در 9:42 ق.ظ.

    سلام مریم جان باید بگم که من اطلاعات دقیقی در رابطه با دارو ها ندارم . ولی این رو میدونم که پراپانول ضد تپش قلب تشریف داره و بیشتر پزشک ها به بیماران توصیه می کنند که هر وقت اضطراب گرفتشون و به دنبال اون تپش قلب گرفتن ، پراپانول استفاده بکنند . باز هم میگم من اصلا در مورد داروها اطلاعی ندارم و این هم در حد تجربه شخصی خودمه که پزشکم بهم گفتن.
    مریم خانم باز هم به ما سر بزن

  • 5. عباس رحمانی  |  فوریه 4, 2008 در 6:44 ق.ظ.

    من دیسک گردن دارم در مهره های 4و5 سمت چپ به نخاع نزده…الان 18ماه از آن می گزردیک سال پیش ارتوپد بدون تشخیص برام داروی اعصاب نوشت…فلوکستین ..نروپنتین.
    آلپرازولام….بعد دچار تپش قلب شدموده عوارض دیگر….
    هنوز تپش قلبم خوب نشده …اسید معده هم زیاد ترشح می کنم
    امپرازول مصرف میکنم3ماه بازم سوزش دارم
    پروپرانولول هم خیلی اذیتم می کنه متوپرولول هم هیچ تاثیری نداره
    اکو گرفتم قلبم سالمه
    اختلال فشار خون دارم
    20روز تهران بستری بودم آزمایشام سالم بود
    چه آزمایشهایی واس تپش قلبم لازم انجام بدم؟

    Top OF Best
    سلام خیلی ناراحت شدم که بیماری دوست عزیز ولی آیا میدونستی تقریبا خیلی ها مثل شما هستند به دلیل مسائل عصبی مثل خودم .

  • 6. اردشير  |  آوریل 3, 2008 در 1:41 ب.ظ.

    سلام
    ممنون از اطلاعات خوبت.اميدوارم تپش قلب همگيمون خوب بشه. . .

    Top Of BEst :
    انشا الله … بسیار ممنون که نظر دادی
    بازم به من سر بزن

  • 7. samin  |  مه 1, 2008 در 7:48 ق.ظ.

    من بعد از یک دوره بحرانی که به شدت تحت فشار روانی بودم دچار تپش قلب و تنگی نفس شدم. می خواستم بدونم آیا به مرور زمان برطرف می شه یا حتما باید به پزشک مراجعه کنم؟

    Top OF Best :
    سلام دوست عزیز . من بارها گفتم که من یک وبلاگ نویس ساده هستم و دیگر هیچ . البته همیشه سعی کردم به خواسته های خوانندگانم رسیدگی کنم . و این بار در مورد درخواست شما باید عرض کنم که بهترین کار مراجعه به پزشک هستش چون که بیماری های قلبی شوخی بردار نیستن و بهتره با نظر پزشک رفتار کنیم .
    ارزومند سلامتی شما و تمام موجودات جهان .

  • 8. شهره  |  اوت 17, 2008 در 2:26 ب.ظ.

    سلام نمی دونم میتونید بهم کمک کنید یا نه؟
    من مدتی است که یک دفعه گر میگیرم تپش قلب و اضطراب می گیرم و اگه سر پا باشم چشمام سیاهی و گیج میره.+ احساس حالت تهوع .فکر می کنید من دچار چه مشکلی شدم ؟
    دکتر داخلی و دکتر مغز و اعصاب هم رفتم ولی هیچی نفهمیدند. آزمایشاتم همه خوب بود.

    Top OF Best :
    سلام شهره خانم . من دکتر نیستم ولی آرزو میکنم هر چه زود تر خوب بشید . به امید شنیدن خبر سلامتی شما
    اگه سن شما بالای 40 سال هستش یه سر به دکتر زنان بزنید شاید دوران یائسگی شما شروع شده . باز هم میگم من یک وبلاگ نویس ساده هستم همین نه یه دکتر .

  • 9. شهره  |  اوت 22, 2008 در 4:01 ب.ظ.

    man 29 salameh.
    vali akharin doctor elat marizi mano steres va asabe zaeifam donest.
    bazam mamnon.

  • 10. آیدا  |  نوامبر 6, 2008 در 7:50 ق.ظ.

    حالا من فکر میکنم زیاد می خوابمم واسه اونه

  • 11. مجید  |  نوامبر 23, 2008 در 8:52 ق.ظ.

    ازمطالبی که درمورد ضربان شدید یا همان تپش قلب نوشته ای سپاسگذارم

    خطرات احتمالی ادامه داشتن تپش قلب چیه و آیا این بیماری در افراد پا به سن گذاشته با مصرف دارو کاملا کنترل می شه یااینکه فقط داروها به عنوان پایین آوردن احتمال خطر استفاده میشه .؟باز هم ازین که اطلاعاتی درمورد این بیماری نوشتی کمال تشکر را مینمایم

    Top OF BEst :
    اولا ممنون .
    دوما : در رابطه با سوالی که دارید ، از استادانم در دانشگاه سوال میکنم و باسوتن جواب را میزارم . حتی باستون ایمیل هم میکنم .

  • 12. هنگامه  |  آوریل 3, 2009 در 12:17 ب.ظ.

    سلام
    مطالب جامع و کاملی بود.یه سوال داشتم:من تپش قلب شدیدی دارم و گاهی مواقع هم در قفسه سینه ام احساس دردو سوزش میکنم دلیلش چیه؟

  • 13. صادق  |  ژوئن 13, 2009 در 6:11 ب.ظ.

    دستتون درد نكنه
    مطالبتون خيلي مفيد بود . خيلي هم مفصل و كامل .
    من اولين باره كه مطالبتون رو مي خونم . واقعا خيلي زحمت كشيدين
    خسته نباشيد.

  • 14. amir  |  ژوئن 18, 2009 در 12:55 ب.ظ.

    سلام
    علت سوزش قفسه ي سينه و سرخ شدن صورت در هنگام دويدن چيست

    Top OF Best :
    اول از همه باید بگم که باید به پزشک مرجعه کنید عزیز .
    یه سرچی زدم هر کسی یه چیزی میگه ولی احتمال بیماری های قلبی ، ریوی و گوارشی بیشتر داده میشه .
    یه سر اینجا بزن

  • 15. سحر  |  ژوئیه 25, 2009 در 3:01 ب.ظ.

    سلام

    از اطلاعات مفیدتون ممنونم.
    می خواستم بدونم درمان تنگی نفس به همراه تپش قلب در یک فرد سیگاری و سن حدود 43 سال، چه چیزی می تونه باشه؟

  • 16. نوشین  |  اوت 15, 2009 در 11:47 ق.ظ.

    ممنون. خیلی خوب بود و کمکم کرد

  • 17. niloo  |  اوت 19, 2009 در 3:22 ق.ظ.

    سلام
    ایول دمت گرم دستت درد نکنه مطلبت به من که خیلی کمک کرد همیشه موفق باشی

    Top oF BEst :
    همچنین شما امیدوارم موفق و سلامت باشید

  • 18. hadi  |  سپتامبر 11, 2009 در 2:09 ب.ظ.

    mer30 az matalebe zibaton

  • 19. dash hamed  |  دسامبر 13, 2009 در 3:57 ب.ظ.

    من یه نفرو کشتم واز اون موقع به بعد همش احساس میکنم قلبم داره وایمیسه.احساس تپش قلب شدیدی دارم لطفا کمکم کنید.

  • 20. محمد حسین  |  مارس 3, 2010 در 5:07 ب.ظ.

    سلام من نمیدونم چرا این اواخر خیلی تمایل به کشیدن نفس عمیق دارم ولی با این حال از هر 10 بار که میخوام این کار رو انجام بدم 3-4 بارش رو نمی تونم نفس عمیق بکشم ازتون میخوام کمکم کنید

    تشکر

  • 21. وحید  |  مارس 7, 2010 در 8:53 ب.ظ.

    سلام
    من پیش دکتر رفتم و نوار قلب گرفت هیچ مشکلی نبود ولی من ضربان قلبمو احساس میکنم فکر میکنم به خاطر معدم باشه و همچنین احساس ضعف میکنم قرص propanol هم خوردم ولی تاثیر کمی داشت باید چکار کنم؟

  • 22. اریانا پاسارگادی  |  مارس 15, 2010 در 5:13 ق.ظ.

    سلام
    من 72 سال دارم و از یکسال پیش ضربان قلبم شدید شده بطوریکه هنگام خوابیدن صدای تپش را میشنوم نوار قلب و اکو چیزی نشان نداده
    است تعداد ضربان طبیعیست ضمنن با مصرف اتورواستاتین و داروهای
    فشار خون میزان کلسترول و فشار خونم تحت کنترل میباشد

  • 23. marzieh  |  ژوئن 6, 2010 در 5:22 ق.ظ.

    سلام من 28 سالمه درحالت عادی قلبم منظمه اما هر چند وقت یکبار حالت عجیبی بهم دست میده یکباره دچار تپش قلب شدیدی میشم سرم گیج میره چشمام سیاهی میره میافتم وحدود 10 دقیقه ای دچار 200تا ضربان در دقیقه میشم اما درحالت عادی مشکلی ندارم حتی آزمایش خون کلی وتیروئد ونوار قلبم هم سالمه البته اکو ندادم
    خواهش میکنم منو راهنمایی کنید خیلی متشکرم

  • 24. فریبا  |  اوت 12, 2010 در 1:23 ق.ظ.

    با سلام.
    من 28 ساله هستم و چند سال پیش بعد از گرفتن آزمایش خون متوجه شدم که کم خون هستم.که به مدت یک ماه کپسولهای قرمز رنگ مصرف کردم.مدتی است که دچار درد و سوزش قلب شده ام که در مواقع درد و گرفتگی نه میتوانم حرکت کنم ونه دستم را تکان دهم.لطفا مرا راهنمایی کنید.

  • 25. مهسا  |  اوت 22, 2010 در 6:36 ب.ظ.

    سلام.دستتون درد نكنه،مطالبتون عالى بود.تورو خدا واسه من دعا كنيد.تپش قلب دارم،دكترم رفتم نوار قلب و همه آزمايشام خوب بودن خيلى ميترسم.دارم ديوونه ميشم.التماس دعا

    Top OF Best:
    ترس نداره و ترس خودش باعث تپش قلب میشه . …

  • 26. محمد  |  اوت 27, 2010 در 12:31 ق.ظ.

    با سلام
    مدتی ایست که من دچار تپش قلب هستم و بیماری فشار خون و دیابت دارم . لوزار و آمودیپن مصرف می کنم . به پزشک مراجعه کردم ایشان گفتن علت تپش قلب من یک نوع فیبر است که در قلب وجود دارد , همین ناراحتی را دخترم نیز دارد ولی ( تپش قلب ) ولی علت آنرا آب جمع شده اطراف قلب اش دانستن دکتر گفته شاید تیروئید باشد . لطفا مرا راهنمایی کنید

  • 27. صلاح  |  سپتامبر 26, 2010 در 5:01 ب.ظ.

    با سلام.
    اینجانب ورزشکار هستم و تعداد نبض من در حالت استراحت 54 می باشد. اما مدتی است که صدای بلند تپش قلبم باعث بی خوابیم شده است و بعلت انعکاس صدا بین بالش و گوشم اصلا به پهلو نمی توانم بخوابم. همچنین به هر جایی از سرم را لمس کنم براحتی نبضم را می شمارم. (بعلت صدا و تکان زیاد داخل سرم). نگرانم لطفا کمکم کنید. ورزش های استقامتی و قدرتی زیاد انجام میدهم. (دو+بدنسازی+بوکس+ووشو)

  • 28. مهسا  |  اکتبر 15, 2010 در 7:53 ب.ظ.

    سلام.من واقعا از اطلاعاتتون استفاده کردم.میخواستم بپرسم کم خونی باعث تپش قلب میشه یا نه؟

  • 29. پديده  |  نوامبر 6, 2010 در 6:20 ق.ظ.

    سلام
    كسي پزشك قلب و عروق خوب ميشنسه به آدرس ايميلم بده ممنون ميشم
    PADIDEH1279@YAHOO.COM

  • 30. امين  |  دسامبر 7, 2011 در 5:03 ب.ظ.

    سلام
    من حدود 6 سال قليون ميوه اي ميكشم. 1سال تمام خانسار كشيدم ولي ديدم نميتونم نكشيدم دوباره ميوهاي كشيدم.. اين اواخر چنئ بار خانسار كشيدم و باعث تپش قلب شديد شدم.. از اون روز به بعد كم كم وقتي قليون ميكشيدم باعث تپش قلب ميشد.. حتي در ميوه اي.
    خواستم علت تپش قلبم را بدانم. و چرا جديدآ باعث تپش قلب شده
    24 سال سن دارم

پاسخی بگذارید

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


توجه توجه

1- به قسمت بزرگسالان حتما حتما مراجعه کنید 2 - حتما به دسته بندی ها یه سرکی بکشید . ضرر نمیکنید 3 - نظر یادتون نره

آمار وبلاگ

  • 545,666 نفر

دنبال‌کردن

هر نوشتهٔ تازه‌ای را در نامه‌دان خود دریافت نمایید.

